Главная / Газета "Инвестор" / Новости

Фонд госимущества разработал новую методику расчета платы за аренду государственного и коммунального имущества.

Об этом сообщил пресс-центр ФГИУ.

Головна мета - спростити роботу бізнесу та збільшити доходи держави, внаслідок зменшення можливостей для зловживань. Найпоширеніше зловживання - перекласифікація цільового призначення із високою ставкою у цільове призначення із низькою ставкою в ситуаціях, коли цільові призначення доволі схожі, а різниця між ними неочевидна. Ось лише декілька прикладів.

1. Наразі існує таке цільове використання як «розміщення ксерокопіювальної техніки для надання населенню послуг із ксерокопіювання документів», ставка за яким становить 7% від ринкової ціни нерухомості на рік. При цьому такі приміщення можуть використовуватись під офіси відкритого типу. Звичайна ж ставка за оренду офісів становить 18%.
Офіс закритого типу можна знайти ще дешевше: «науково-дослідні установи» можуть орендувати офіс всього за 3% від ринкової ціни нерухомості на рік. Однак статус таких установ актами законодавства не врегульований і будь-яке підприємницьке товариство, яке має в статуті або в назві слова «науково-дослідне» можуть претендувати на зменшену ставку.
При цьому для інших офісних приміщень ставка може бути навпаки завищеною. Наприклад, наразі ставка для відділень банків, фінансових установ, ломбардів, бірж, брокерських компаній, агентств нерухомості становить 40%.
Пропонуємо: визначити для офісних приміщень єдину ставку на рівні 18% від ринкової ціни нерухомості на рік.

2. Яка різниця між кафе, закусочною, кафетерієм, їдальнею чи буфетом? Наразі ставка для їдалень встановлена на рівні 4-6%, а для ресторану – 20%. Довести, що нерухомість використовується не як їдальня, а як ресторан вкрай важко. Також існує можливість відкрити «заклад ресторанного господарства з постачання страв, приготовлених централізовано для споживання в інших місцях» для якого ставка буде 13%. А під «дитячу молочну кухню» приміщення можна зняти всього за 2% від ринкової ціни нерухомості на рік.
Пропонуємо: єдину ставку для «ресторанних» закладів - 12% від ринкової ціни нерухомості на рік.

3. Звичайна ставка для магазину - 15% від ринкової ціни нерухомості на рік. Але можна відкрити той самий магазин із цільовим призначенням «фірмовий магазин вітчизняних промислових підприємств-товаровиробників», ставка для якого становитиме всього 6%. А можна відкрити «торговельний об'єкт з продажу ортопедичних виробів», ставка для якого становитиме всього 7%. Адже контролювати постійно, що в магазині продається виключно «вітчизняна» продукція та ортопедичні вироби не є можливим та доцільним.
Пропонуємо: єдину ставку для магазинів - 15% від ринкової ціни нерухомості на рік.

4. Звичайна медична установа має сплачувати 20% від ринкової ціни нерухомості на рік. А «оздоровчий заклад для дітей та молоді» в чотири рази менше – всього 5%.
Пропонуємо: всі медичні заклади сплачують єдину ставку 20% від ринкової ціни нерухомості на рік.

5. Наразі деякі види неприбуткових організацій мають можливість орендувати приміщення розміром до 50, а в окремих випадках - до 100 квадратних метрів, сплачуючи всього 1 чи 3% від ринкової ціни нерухомості на рік.
Пропонуємо: єдину ставку для всіх неприбуткових організацій (творчих спілок, творчих майстерень, громадських об'єднань, релігійних та благодійних організацій), незалежно від їх виду діяльності - 4% від ринкової ціни нерухомості на рік. Привести розмір «пільгової» площі до єдиного значення в 50 квадратних метрів. Для площі, що перевищує цю межу ставка буде становити 7% від ринкової ціни нерухомості на рік.

Отже, Фонд держмайна пропонує зменшити кількість видів цільового використання, згрупувавши їх в ширші категорії.

Фонд державного майна також пропонує знизити орендні ставки для деяких категорій орендарів.
Зокрема, для спортивних закладів ставка знизиться з 17 до 9% від ринкової ціни нерухомості на рік, а для приватних дитячих садків - з 10 до 5% від ринкової ціни нерухомості на рік.

Звертаємо увагу, що ставки передбачені методикою залежно від цільового використання будуть застосовуватись виключно у випадку продовження договорів оренди перший раз, якщо строк такого договору не перевищує 5 років. Таку можливість будуть мати близько 5000 орендарів.
У разі укладення нових договорів ціна буде визначатись виключно на відкритих торгах з використанням електронної торгової системи ProZorro.Продажі. Тому ціна не буде залежати від цільового використання. При цьому вся супровідна документація щодо організації та результатів торгів публікуватиметься у системі Prozorro.

Нову методику було розроблено на виконання Закону «Про оренду державного та комунального майна» від 3 жовтня 2019 року та на виконання Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого Постановою Кабміну 3 березня 2020 року.