.
Малый и средний бизнес в Украине не видит улучшений ведения бизнеса в ближайшие 2 года.

Малый и средний бизнес в Украине не видит улучшений ведения бизнеса в ближайшие 2 года.

mlp / 16.08.2016

Опрос малых и средних предприятий Украины показал, что малый бизнес тратит значительную часть денег и времени на то, чтобы выполнять требования государственного регулирования: проходить проверки, получать разрешения и лицензии. Речь идет не только об официальной стоимость процедур, но и о неофициальных платежах и о рабочем времени сотрудников.

Про це розповіла Ірина Федець,експерт програми USAID у матеріалі «ДЕЛО».
Програма USAID «Лідерство в економічному врядуванні», яка спрямована на розвиток малого і середнього бізнесу, провела опитування 1800 малих та середніх підприємств, серед яких 500 — це фізичні особи-підприємці, у якому детально розпитали про те, скільки коштів та часу вони витрачали на різні процедури, пов'язані із веденням бізнесу.

Вартість регулювання

Близько 30 000 грн. в середньому витратила б фірма у 2015 році, якщо б вона зареєструвалась, отримала всі необхідні дозволи і ліцензії та пройшла відповідні перевірки за один рік.
Це сума офіційних платежів, які підприємці сплачують державі за проходження регуляторних процедур, неофіційних платежів, пов"язаних із цими ж процедурами та робочий час, витрачений на дотримання регулювання, який виразили в грошовому еквіваленті через середню зарплату за регіоном.

При цьому 49% опитаних підприємств проходили перевірки, незважаючи на те, що у 2015 році діяв мораторій на перевірки. Перевіряти підприємців приходили представники пожежної охорони, податкової інспекції, Державної санітарно-епідеміологічної служби, МВС та інших контролюючих органів. В середньому одна фірма, що проходила перевірки, витратила на це 2 тижні свого часу та сплатила більш ніж 33 000 грн у вигляді штрафів, конфіскацій та неофіційних платежів. Чим більшим був розмір підприємства, навіть якщо воно входило до категорії "малих або середніх", тим частіше його навідували з перевірками і тим більше коштів це підприємство витрачало в результаті цих перевірок. Це вказує на те, що фірми, які зросли до певного рівня, частіше потрапляють у "поле зору" контролюючих органів.

Адміністрування податків

Говорячи про податки, майже половина опитаних представників малих та середніх підприємств вказали на те, що високий рівень оподаткування створює складнощі для їхнього бізнесу. Вони в середньому платять близько 27% свого прибутку у вигляді податків і зборів.

Проблемою з оподаткуванням для підприємців є складність самої процедури сплати податків — тобто податкового адміністрування. В середньому підприємство витрачає приблизно 15% свого часу на дотримання вимог податкового законодавства.

Опитування показало, що проблеми, з якими стикаються підприємці при сплаті податків, можна розділити на три групи.
По-перше, це нестабільність та часті зміни податкового законодавства та податкової звітності. Зокрема, двоє із трьох опитаних підприємців скаржаться на те, що нестабільне податкове законодавство створює проблеми для їхнього бізнесу.
По-друге, це складність і обтяжливість податкового законодавства: високий розмір податків і штрафів, багато звітних документів.
По-третє, це корупція у сфері оподаткування та складнощі у відносинах між інспекторами і платниками податків. Деякі підприємці говорять про повну залежність від податкових інспекторів, дехто стикається з необхідністю платити хабарі, а частина опитаних звертає увагу на те, що занадто багато часу при сплаті податків витрачається на спілкування з державними органами.

Діловий клімат і очікування

Загальне середовища для ведення бізнесу демонструють індекси, які показують різницю між позитивними та негативними оцінками. Кожен індекс має значення від -1 (найнижчий рівень) до +1 (найвищий рівень).
Індекс оцінки поточного стану ділового середовища дорівнює -0,42, тобто кількість негативних оцінок перевищує кількість позитивних.
Індекс очікуваних змін фінансово-економічної ситуації у короткостроковому плані - 0,08.
Індекс очікуваних змін ділової активності протягом наступних двох років - 0,45.

Як знизити вартість ведення бізнесу в Україні?

Щоб бізнес міг інвестувати ресурси у зростання, регуляторні процедури слід зробити максимально простими та зрозумілими для нього.
Якщо регулювання бізнесу буде більш прозоре та менше залежатиме від рішень окремо взятих чиновників чи державних органів, це зменшить можливості для корупції.
Успішний бізнес — це не привід для контролюючих органів шукати порушення чи провини.
Малі та середні підприємства готові розвивати свою ділову активність, створювати робочі місця та сплачувати податки. Вони чекають від держави сприятливих умов, усунення зловживань та спрощення регулювання.

| | | | - | | | | | |